En influencer – også kaldet influent – er en person, der via sit netværk og følgere på sociale medieplatforme kan sprede budskaber om produkter eller brands.
Dette gør influenceren typisk ved at poste indlæg, stories, reels eller videoer, alt efter hvilken platform de arbejder på. Ofte, men ikke altid, kan der være en virksomhed eller organisation bag et opslag, der betaler influenceren for at dele det givne budskab. Dette gør virksomheden for at
opnå en større mængde opmærksomhed.
Instagram, YouTube og TikTok er bare nogle af de mange sociale mediekanaler, hvor influencere i dag promoverer deres eget brand samt produkter, budskaber eller andet.
Ordet influencer kommer af det engelske ‘influence’, som betyder at kunne påvirke.
Ordet er i dag blevet meget mainstream og bruges til tider også om andre “kendte” danskere, fx skuespillere, sangere eller lignende. Ofte har disse personer en fanskare/ stor mængde af følgere, hvilket de kan påvirke – altså influere.
Alle mennesker kan i princippet blive influencer og der er ikke nogen bestemt grænse for, hvornår man i princippet kan kalde sig influencer. Inden for influencer marketing arbejder man dog primært med micro, macro og mega influencers. Det eneste som det kræver for at blive
influencer er: En platform og en række tilstrækkeligt værdifulde mængde af følgere.
Kilde: https://www.makeinfluence.com/da/blog/guides/hvad-er-en-influencer
Læs også Mølleordbogens definition af selvværd her.